SwedenStreet

       Så, då var första delen av semestern över. Efter en dryg vecka i Vancouver känns det i lederna att jag lever. Det har varit långa dagar och några tårfyllda avsked, men nu har jag sett det mesta tror jag. Vancouver är en vacker stad, med mycket grönt och fina hus. Det finns en hel del riktigt mysiga platser att besöka. Jag har varit runt på för många ställen för att lista alla, men för att nämna några; Stanley Park, Gastown, Kitsilano och gaygatan Davie Street. Givetvis har jag lyckats gå vilse i storstan ett par gånger också, men det löste sig alltid.     

        Jag började veckan med att åka till Ikea och köpa Glögg, det var fint med en liten bit av hemma. Gatan som Ikea ligger på heter passande nog Sweden Street. Lite bra är det ändå att Ikea ser till att det finns svenska produkter att tillgå världen över. Det finns även ett café här som säljer svenska grejer. Jag köpte en påse Ahlgrens bilar till kusinvitamin Jordan som har skämt bort mig mer än jag förtjänar. Han tar med mig ut till restauranger och små ställen han känner till som är värda att se, världens bästa. Jag har även besökt Granville Island, en mycket intressant plats. Där finns en saluhall med allt man kan tänka sig och massa små spännande butiker. Jag skulle även lyxa till det lite i början på veckan så jag gick till frissan med ett ambitiöst projekt, sen fick jag glatt sitta där i tre och en halv timme medan människan mixtrade med mitt hår, men nu är jag så fin så.

        En kväll gick jag till en Irländsk pub som ska vara känd. Härlig atmosfär, en bra trubadur och kära vänner, det kändes nästan son torsdag hemma på Harrys! I tisdags kväll gick jag och en hel drös utbytesstudenter till The Roxy, vilken lär vara en välkänd rockklubb, ett mycket bra ställe! Efter ett par rader Tequila var det dags för officiella avsked, ingen lysande kombination. Fundera på hur det slutade. Nu är mina vänner från PG utspridda över hela världen. Sen blev det, förstås, en lång dag i onsdags med ett besök på UBC och shopping på Robson Street med kusin Lindsay. Dagen slutade med att jag, kusinerna och deras vänner gick till en pub, och där hände det grejer. Jag sjöng Karaoke för första gången i mitt liv, och nej, jag var inte full, men det blir värre ändå. Jag sjöng Wannabe av Spice Girls av alla låtar i världen. Jag skyller på grupptryck.

       Jag har även varit på en NHLmatch och det var inte så annorlunda som jag förväntade mig, förutom att det var slagsmål på läktaren. Jag har även upplevt ett flertal kulinariska äventyr. Jag har ätit en typisk kanadensisk middag: macaroni & cheese, från en kartong självklart, ingen höjdare. Jag har även provat smores: en grillad marsmallow ihoptryckt med en chokladbit mellan två kex, en riktig klassiker. Sist men inte minst, en Ceasar, en drink med tomatjuice, ganska lik en bloody mary. En Ceasar ska kunna bota vilken baksmälla som helst sägs det, fast jag förstår inte hur man ska kunna dricka något sånt när man mår illa. Det allra bästa med den senaste veckan är att jag äntligen har kommit iväg från PG och att jag har fått spendera tid för mig själv.

       Tidigt imorgon bitti hoppar vi in i Jordans truck och beger oss till Castlegar för del två på semestern. En 10 timmars bilresa, jag får väl glo på bergen och försöka sova mig igenom det mesta av den. Fast först ska jag njuta av kvällen, vi ska gå ut och äta Sushi (inte mitt val) och titta på Simpsons filmen.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Åh, när får man se den nya frisyren? :)

Postat av: Gudryn

Det finns ett kort pa FB. Lindsay har taggat. Annars kan jag ju alltid tvartta haret och dra fram kameran... Eller, kom till Canada vettja!

2007-12-25 @ 19:49:52
Postat av: Sara

Jag hittar inte kortet på FB, du får lägga in det på din sida. Jag vill se nya frillan!!
Låter som att du har haft en bra semester, hoppas del två blir lika bra! Puss

2007-12-29 @ 19:24:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback