Borderline

       Vi lämnade Vancouver tidigt på morgonen och vägarna var redan svåra att ta sig fram på, det snöade, vilket är ovanligt i Vancouver. Sen yrade det hela vägen till Castlegar. Det var halt och igensnöat på vägen genom bergen men efter 11 långa timmar var i äntligen framme. Del två av semestern är nästan över och ärligt talat så känns det som om jag har spenderat större delen av den här etappen uppkurad i ett hörn av soffan framför brasan, med en god bok eller framför en film. Ägnade i och för sig rätt mycket tid med hunden, Piper. Börjar nästan tro att jag är en hundmänniska ändå.

        Jag gjorde en hel del annat också. Vi sysselsatte oss med diverse julpyssel, dekorerade pepparkakor, satte upp tingeltangel och klädde julgranen. I familjen Barlow anses den svenska flaggan vara en juldekoration och det var ju annorlunda, men uppskattat på ett patriotiskt vänster. Innan juldagen hade vi en stor julfest där alla sjöng julsånger och drack bål. Det var trevligt, men jag vet inte hur många gånger jag berättade för främlingar att jag var en svensk kusin som var i Kanada för ett år som utbytesstudent, kändes som om jag rabblade en barnramsa. En kvinna på festen var helt övertygad om att vi pratar franska i Sverige.

       Sen kom själva julen, det kändes mer än lite konstigt att fira med en ny familj men allt var väldigt trivsamt ändå. Vi gick upp på morgonen och öppnande paket i pyjamasen, och efter det kändes det som att julen redan var över, lite antiklimax där. Julmaten är ju inte direkt imponerande heller, jag förstår inte riktigt hur man kan tycka att stuffing är gott. En dag åkte vi längdskidor och det är hårdare än vad det ser ut. Efter tre kilometer var jag helt död, men jag kämpade på ganska duktigt ändå. Jag försökte införliva lite svenska traditioner hos familjen också, så jag köpte Annas pepparkakor i den lokala mataffären och gjorde egen glögg, vilken inte alls smakade som på riktigt, men den gick ner ändå. Sen har jag bakat hur många kanelbullar som helst, familjen äter dem till frukost, lunch och middag.

       Jag, Linds, Cheryl och deras vänner Sheila och Megan spenderade ett par dagar i USA. Det var minst sagt intressant att ta sig över gränsen, amerikanerna tittade på mig som om jag var en efterlyst terrorist och frågade mig en massa dumma frågor. Nej, jag tror inte på folkmord, jag har inga planer på att kidnappa några amerikanska barn och  alldeles uppenbarligen var jag inte involverad i andra världskriget. Sen tog de kort på mig och mina fingeravtryck, så nu finns jag väl i något register med diverse andra suspekta kandidater. Väl där bodde vi på hotell, åt ute på restauranger och shoppade hela dagarna. Det var kul, men till och med jag kan få nog av shopping efter ett tag. Nyår kom och gick nästan utan att jag märkte det.

      Nu är det dags för den sista delen av semestern, men det är ändrade planer. Jag ska inte åka iväg och slappa på hotell, utan jag ska åka och hälsa på min nya vän Meg. Hoppar på Greyhound bussen till Kelowna imorgon bitti och stannar borta i några dagar, det blir säkert kul. Efter det är det dags för PG igen och det skulle vara lögn att säga att jag ser fram emot att åka tillbaka dit.

     Som sig bör avslutar jag med en kort summering av 2007. Det var en hel del upp och ner som vanligt, men sen så landade jag i Kanada och det är ju ovanligt. Man säger ju alltid att det är så många saker man skulle göra annorlunda nu när man kan börja om så vi får väl se vad som händer framöver. Året var väl både bra och dåligt men jag kan inte påstå att jag skulle vilja genomleva det igen. Ny tid, ny strid.


Kommentarer
Postat av: Sara

Haha...spännande det där med fingeravtrycken! Du skulle visat upp ett kort när du var blond. Jag kunde intygat att du inte skulle kidnappa några barn, så mycket tycker du inte om barn så att det skulle vara värt besväret ;)

En liten fråga har jag, när kommer du hem till Sverige igen?

2008-01-06 @ 12:08:11
Postat av: Gudryn

Mitt visa är giltigt tom 23 juli så planen är att stanna här så länge som möjligt och sen åka till Island en sväng. Men inga biljetter är bokade ännu.

2008-01-07 @ 01:13:19
Postat av: Sara

Ok du blir kvar så länge alltså. Jag ska 25-årsfest med Falköpingsbrudarna i slutet av juni, så det var därför jag undrade när du kommer hem. Men då kommer du att missa tantgalejet alltså! Pusspuss

2008-01-08 @ 16:48:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback